AVGARDE presenterer: Miniatyrmaraton

13:00 Åpning, musikk fra galleriet I 2. etg

Will Handysides: Caprices (6’)
Claudia Cox, violin

Erik Halvorsen: Kunfugue (30’’)

TBA

………………………………………………….

13:15 Flygelrommet på musikkavdelingen

Eilert Tøsse: Pre-C (1’22’’)
Øyvind Aase, klaver

Tor Anders Christoffersen: TBA (3’)
for klaver

Morten Brunsberg Refsli: TBA (3’30’’)
for 4-hendig klaver

Nemanja Lakicevic: Kameleonspill (5’)
Katrin Sofia Heyland, klaver

Eirin Nordvik: Apart (1’40’’)
for trompet og fiolin

Katrin Sofia Heyland: Ludus Choralis (7’)
Katrin Sofia Heyland, klaver

Isang Yun: Interludium A (12’)

Humay Gasimzadeh, klaver

…………………….PAUSE……………………………

14:15 Lesesalsområdet i 2. etg (bordene flyttes)

Sigurd Fischer Olsen: TBA (5’)
Sebastian Lowe, bratsj

Rebecka Sofia Ahvenniemi: Organic Encounters (6’20’’)
Per Inge hove, trøorgel

Alan Ó Raghallaigh: Ansacht na nAnsacht (4’)

Ole Andrè Farstad, elgitar, Per Inge Hove, trøorgel

Marcus Davidson: Gravity Waves (6’30’’)

Ole Andrè Farstad, elgitar, Per Inge Hove, trøorgel

Morten Eide Pedersen: incontri … al di fuori del tempo(utdrag) (10’-15’)
Middelalderensemblet Currentes/Jostein Gundersen og elektronikk

………….. SLUTT …………..

Verkkommentarer:

Tast
Tast er eit stykke for solo piano. Stykket inneheld metta akkordar i arpeggio oppover og nedover samt arpeggio akkordar som går mot kvarandre i venstre og høgre hand. Ein del er rytmisk repeterande gjerne om ein tone.

Kameleonspill
Utgangspunktet til stykket Kameleonspill er den harmoniske tvetydigheten og kompleksiteten man finner i neoklassisk musikk. Med hensyn på dagens standarder forsøker jeg å omtolke neoklassisismens rike tonespråk. Slik kameleonen forandrer seg i forhold til sine omgivelser så gjør harmonikken, og hvileløst skaper nye klangfarger.

Ludus choralis
Bli med på ei vandring, der den same melodien vert presentert frå fire ulike vinklar, sett gjennom fire par menneskeauga.
Her har eg skrive choralvariasjonar i eit tonespråk som er inspirert av Hindemith, Messiaen og Rautavaara, samstundes som den musikalske forma er meir tradisjonell. Namnet til stykket er ein referanse til Hindemith sin Ludus tonalis.

Organic Encounters
I Organic Encounters for orgel og lydfil hører man blant annet et klavikord, et ustemt cembalo, folketonen Kivlemøyane spilt inn på Grovens renstemte orgel og seljefløyte, og forskjellige pustelyder inn og ut. Orgelet blir her satt i relief med «syngende» musikalske fraser spilt på historiske tasteinstrumenter, som små fragmenter eller utsagn.

Ansacht na nAnsacht
This piece is based on an archive recording of an old Irish woman singing a song called “Ansacht na nAnsacht,” which I found recently in the Traditional Music Archive in Dublin. Using this as the foundation, the composer and musicians will work together to bring out the strangeness in this old recording.

Gravity Waves
Stykket representerer grativasjonsbølger som forplanter seg gjennom og binder sammen romtiden. Alle lyder brukt er enten opptak fra verdensrommet eller notasjoner av disse.

incontri … al di fuori del tempo
incontri … al di fuori del tempo – møter utenfor tid – for middelalderensemblet ‘Currentes’ bygger på fascinasjonen over middelalderens klangverden.  intim og heller lydsvak (i forhold til vår egen intense lydverden) men samtidig så direkte, og levende, gjennom musikernes tilstedeværende fysiske utfoldelse. I dette møtepunktet mellom århundrene omskapes klanglige øyeblikk og fragmenter av eldre toneganger til helt nye opplevelsesrom.

Legg til ekstern kalender…