Torsdagsforedrag: Med hevnen som drivkraft – R.B. Kitaj og Sandra-serien

[Bilde]

Foredraget vil legge stor vekt på verket ‘The Killer-Critic Assassinated by His Widower, Even’. Bildet er for tiden sentralt plassert i Astrup Fearnley Museets aktuelle utstilling ‘R.B. Kitaj – Diaspora’. Kitaj malte dette bildet som en reaksjon på mottakelsen av utstillingen på Tate. Han mente at de negative kritikkene mot utstillingen hadde en direkte innvirkning på at hans kone Sandra Fisher like etter utstillingen døde av hjerneblødning. Bildet inngår i en rekke med bilder som Kitaj kalte et avantgarde-tidsskrift, som utkom med ujevne mellomrom de neste årene og ble kalt Sandra.

Anne Vira Figenschou (1951) er cand.philol. fra Universitetet i Oslo. Hovedoppgaven En hevnens Dialog. Mottagelsen av R.B. Kitaj: A Retrospective i Tate Gallery, 1994 ble utgitt av ForArt som nettpublikasjon i 2003: Dialogue of Revenge. Figenschou arbeider som frilansforeleser og kurator. Hun har vært tilknyttet Astrup Fearnley Museet på 90-tallet og UiO fra 2000-tallet. Figenschou holdt et foredrag om Kitaj og Diasporaen på Det jødiske museet i Berlin i 2012, i forbindelse med deres store retrospektive Kitaj-utstilling ‘Obsessions’.

Legg til ekstern kalender…