Classic Album Sundays m/Dele Sosimi presenterer Fẹla Kuti & Afrika 70 - ‘Gentleman’ og ‘Zombie’

[Bilde]

Classic Album Sundays presenterer
FẸLA RANSOME KUTI & THE AFRIKA 70 – ’Gentleman’ (EMI, 1973)
FẸLA & AFRIKA 70 – ‘Zombie’ (Polydor, 1976)
- en afrikansk søndagsmatiné med Dele Sosimi
(tidl. bandleder for Egypt 80)

kl. 13:30 dørene åpnes
kl. 14:00 albumprat, Kent Horne/Dele Sosimi
kl. 14:30 ’Gentleman’ (EMI, 1973)
kl. 15:05 albumprat, Kent Horne/Dele Sosimi
kl. 15:15 ‘Zombie’ (Polydor, 1976)
kl. 15.45 spørsmål & svar m/Dele Sosimi

[Bilde]

Tyve år etter en million mennesker samlet seg i området rundt den legendariske klubben The Shrine i Yaba, Lagos, for å ta farvel med en av våre viktigste artister noensinne, feirer vi Fẹla Kuti på vårt audiofile lytteloft Laboratoriet – så nært vi tidlig en søndags ettermiddag i den norske hovedstaden klarer å komme Kutis Yorubasjamanistiske afrobeattempel i hans selverklærte republikk og fristad i Nigeria, Kalakuta Republic.

Sammen med tangentvirtuosen Dele Sosimi, tidligere bandleder for Fẹlas Egypt 80, presenterer vi to plater som på hver sin måte har vist oss hva for samfunnspolitisk botemiddel og motstandskraft som kan bo i musikken, som formanende pekefinger eller stoisk oppmuntrende stemme i en verden full av klassetankegang og forskjellsbehandling, korrupsjon og maktmisbruk.

[Bilde]

GENTLEMAN
Først ut i vår søndagsmatiné er trespors-LP’en Gentleman (EMI, 1973), en samfunnsrefsende, innoverrettet påminnelse til Afrikas folk om å bære egen kultur med stolthet. Mens førstesiden, som fylles av tittelkuttet, oppmuntrer til å legge det Fẹla så på som afrikanernes unødvendig underdanige, koloniale mentalitet bak seg, består platens b-side av to åtteminutters jazzinstrumentaler.

Fefe Naa Efe og Igbe var med på å sementere den nye polyrytmiske grooven som hadde vært under utvikling av Fẹla selv, hans trofaste batterist og rytmepionér Tony Allen og resten av The Afrika 70 Organisation siden bandet ble dannet etter hjemkomsten til Lagos i ’69 etter et snaut års opphold i Los Angeles.

Med seg i kofferten lå ideologien fra Black Panter-bevegelsen og musikalske idéer hentet fra jazz, funk, salsa, calypso og psykedelisk rock. Blandet med klassisk dansevennlige vestafrikanske rytmer og rop, Yoruba, Highlife og Juju utgjorde dette et potent politisk våpen med en virkning den nigerianske militærjuntaen likte svært dårlig.

[Bilde]

ZOMBIE
Vår andre langspiller denne ettermiddagen er en oppviglersk reaksjon på myndighetenes stadige og voldsomme angrep på grunnleggende friheter Fẹla og hans følgesvenner hevdet retten til i sin selverklærte republikk midt i Lagos, ikke bare for seg selv, men som en generell menneskerett på vegne av alle.

Zombie var det sarkastiske kallenavnet på soldatene som gikk hodeløst rundt og trakasserte folk som ikke lot seg kue, og ble fremført som et repeterende rop gjennom hele tittelkuttet.

Hæren så på disse tekstene som en direkte provokasjon, et angrep på stolthet og prestisje, og fornærmelsen ble antageligvis opplevd verre av at koret delvis ble sunget av kvinner og det faktum at låta ble en massiv hit over hele Afrika.

Platens andre og siste låt, Mister Follow Follow, problematiserer det å la seg lede blindt av andre. Ettersom ingen kan leve isolert, deler Fela mellom de som følger andre med viten og vilje, med åpne øyne, og de som følger med øynene lukket. Det første er bedre enn det andre, for om du følger andre blindt vil du alltid forbli i mørket.

[Bilde]

Militæret brant ned The Shrine og flere av bilene til Afrika 70, knuste studio med instrumentene og mastertapene til Fẹla, og kastet hans 77 år gamle mor ut av vinduet, noe som ga henne banesår som sannsynligvis forårsaket hennes død året etter. Bare tilfeldigheter gjorde at han selv overlevde og kunne forberede sin neste motreaksjon med albumet Kalakuta Show.

På grunn av forfølgelsene i hjemlandet måtte Zombie først trykkes på Polydor i Ghana i ’76, men ble så likevel gitt en nypress året etter i Nigeria og flere Europeiske land. Kveldens versjon av dette albumet hører i likhet med Gentleman til samleboksen fra 2014 der Brian Eno har valgt ut 7 av Fẹlas nesten 50 albumutgivelser for The Knitting Factory.

[Bilde]
Fẹla likte å spille bordtennis (i bare undiken) i pausene fra musikken

DELE SOSIMI
Som jazzartist og foredragsholder er Sosimi en de største ambassadørene for afrobeaten idag. Han tar morgenflyet fra London etter konsert med Seun Kuti kvelden før for å hjelpe oss å sette protestplatene til Fẹla i perspektiv. Vi tar en prat med ham om Kuti, Afrobeaten og de to platene, ruller frem Kulturhusets piano og en mic og ser hva som skjer.

[Bilde]
Dele Sosimi, tidligere bandleder for Fẹla’s Egypt 80, er vår gjest ikveld

AUDIOMENY
Audiomenyen leveres av vår trofaste leverandør Duet Audio og ser slik ut:

- PLATESPILLER: Dr. Feickert Blackbird
- TONEARM: Jelko 12”
- PICKUP: Dynavector XX2 MK2
- FORFORSTERKER: Ayon Auris
- EFFEKTFORSTERKER: 4xAuralic Merak monoblokker (2×800 Watt)
- HØYTTALERE: Piega Classic 80.2
- SIGNALKABLER: Midas Reference Flavia
- HØYTTALERKABLER: Midas Reference Silje
- STRØMFORDELER: Isol-8

PS.
Vær oppmerksom på at publikum vil bli bedt om å slå av telefonene sine og å dempe samtalene under albumspillingen. Det vil samtidig være naturlig å kunne røre på seg til denne musikken, så Laboratoriet innredes deretter.

[Bilde]

Legg til ekstern kalender…