Spreng den/Riv den

I utstillingen Spreng den/Riv den– en kunsterisk protest mot rivingen av Y-blokka, utforskes den rivningstruede Y-blokkas formspråk, kunstneriske arv og samfunnskritiske rolle. Erling Viksjøs arkitektur og det unike kunstneriske samarbeidet mellom Carl Nesjar og Pablo Picasso fortolkes gjennom arbeider av Ane Barstad Solvang, Anders Kvammen, Clara Claussen, Christopher Nielsen, Frode Helland, John Hoelstad Dæhli og Saralinn Hembre Singstad.

Y ble tegnet av arkitekten Erling Viksjø og oppført i 1969. Bygget er utformet som en helhet sammen med Høyblokka, begge med kunst og materialbruk som en integrert del av arkitekturen. I 22. juli-bombingen i 2011 ble bygget skadet og endelig bestemt revet i 2014 til høylytte protester fra Fortidsminneforeningen, Riksantikvaren og de norske arkitektur- og kunstmiljøene.

Vi kan la være å bygge nytt regjeringskvartal og si at Anders Behring Breivik vant – de fire bygningene han tok ut, blir stående sånn, som et dødt landskap og et monument over terrorhandlingen.

— Erna Solberg

Det er umulig å si sikkert om det er økonomiske, sikkerhetsmessige, eller symbolske argumenter som faktisk ligger til grunn for å rive Y-blokka. Uansett hvordan man snur og vender på det, fremstår prosessen som et gedigent paradoks: Håper Høyre – med Arbeiderpartiets velsignelse – å rive Y for å gjøre plass til et større byråkrati? For å utslette selve symbolet på Arbeidernes velferdsstat? For å rydde plass til den progressive fremtiden? Det er i så fall en fremtid som utelukkende har plass til harmonisk og lettfattelig kunst.

Y-blokka sorterer ikke under noen av disse. Som utilsiktet representant for brutalismen – en arkitektonisk bevegelse hvis selvbetegnelse er hentet fra et skjellsord, bidrar den til å brekke opp og utvide skjønnhetsbegrepet. Enhver som har fordypet seg i kunsten vet så altfor godt at gårsdagens støy ofte er morgendagens musikk. På 50-tallet trakk den kjente britiske arkitekturkritikeren Reyner Banham parallellene til art brut og musique conrète for å beskrive brutalismen. I vår tid er det mer nærliggende å nevne DIY- og punk-kultur.

Like nærliggende er det for kunstnerne selv å ta nettopp béton brut, punk-estetikk og DIY-metoder som silketrykk og risografi i bruk for å protestere mot rivingen av et av Norges viktigste arkitektoniske og kunstneriske verk, Erling Viksjøs Y-blokk.

Legg til ekstern kalender…