Polina Medvedeva: A knock from below heard from the bottom

I denne interaktive lydinstallasjonen, utstyrt med en elektromagnetisk mikrofon, blir publikum en voyeur, en fremmed agent, en tilskuer og en medsammensvoren som skanner rommet som later som om alt er normalt. Polina Medvedeva, født i Murmansk-regionen, oppvokst i Nederland og nå basert i Norge, henter inspirasjon fra uttrykket ‘når du tror du har nådd bunnen, banker noen nedenfra’. Med referanse til avlytting av strømkontakter i Sovjetunionen og Øst-Tyskland, er verket en sammenstilling av samtaler som blir avlyttet, overvåket, memorert eller tatt opp. Verket forsøker å finne opprinnelsen til de grusomhetene, tilliten til desinformasjon og den passive utholdenheten i dagens Russland, samt glimt av sivil ulydighet midt oppi sensur og nedgang i borgerrettigheter. Understrømmen i samtalene er generasjonsskillene, som river i familiebånd. Til installasjonen på Lydgalleriet har Medvedeva utviklet lydresponsive glasslysskulpturer. Disse rødbete-skulpturene henger fra taket og spekulerer på vår posisjon som publikum.

[Bilde]

Polina Medeveva jobber i skjæringspunktet mellom film, installasjon og performance, der hun portretterer enkeltpersoner og samfunn som eksisterer gjennom å omgå politiske forbud, samfunnsmessige stereotyper og virkningene av økonomiske kriser og konflikter. Medvedeva har vært kunstnerisk stipendiat ved Rijksakademie van Beeldende Kunsten i Amsterdam (2020-2022), og hun har stilt ut på Stedelijk Museum, WIELS Contemporary Art Centre, Al-Ma’mal Foundation for Contemporary Art og Bak Basis voor Actuele Kunst. Hennes opptredener inkluderer Landmark/Bergen Kunsthall, Baltic Circle Festival, HYBRID Biennale, Sonic Acts, LIAF og Brighton Festival. Medvedeva har vært gjestelærer ved Sandberg Instituut i Amsterdam, KMD Bergen, ArtEZ Zwolle, Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, og lærer og foreleser ved Utrecht University of the Arts.

‘A knock from below heard at the bottom’ er utviklet gjennom opphold ved Rijksakademie van beeldende kunsten, BEK, Bergen Kunsthall, S12 og Mustarinda. Utstillingen støttes av Mondriaan Fund, Bergen kommune og Billedkunstnernes Vederlagsfond. Kuratert av Julie Lillelien Porter.

-

In this interactive sound installation, equipped with an electromagnetic microphone the audience becomes a voyeur, a foreign agent, an onlooker and an accomplice scanning the space that feigns normalcy, where up is down. Polina Medvedeva, born in Murmansk region, raised in the Netherlands, and now based in Norway, draws inspiration from the saying “just as you thought you’ve reached the bottom, someone knocks from below.” Referring to the wire-tapping of power sockets in the Soviet Union and GDR, the work is an assemblage of conversations which are intercepted, listened in on, recalled or recorded. It attempts a search for the origin of the atrocities, trust in disinformation and passive endurance in today’s Russia, as well as sparks of civil disobedience amid absurdity of censorship and the decline of civil rights. A noticeable undercurrent within the conversations is a generational divide tearing up family ties. For the installation at Lydgalleriet, Medvedeva has developed audio-responsive glass light sculptures. Hanging from the ceiling, these beetroot sculptures speculate on the position of the audience.

Polina Medvedeva works within the intersection of film, installation and performance, portraying individuals or communities who exist by circumventing political prohibitions, societal stereotypes, and effects of economic crises and conflicts. Medvedeva has been a resident at de Rijksakademie van Beeldende Kunsten Amsterdam (2020-2022) and her work was exhibited at among others Stedelijk Museum Amsterdam; WIELS Contemporary Art Centre; Al-Ma’mal Foundation for Contemporary Art and Bak Basis voor Actuele Kunst. Performances include Landmark/Bergen Kunsthall; Baltic Circle Festival; HYBRID Biennale; Sonic Acts; LIAF and Brighton Festival.

‘A knock from below heard at the bottom’ is developed through residencies at the Rijksakademie van beeldende kunsten, BEK, Bergen Kunsthall, S12 and Mustarinda. The exhibition is supported by Mondriaan Fund, Bergen City Council and Billedkunstnernes Vederlagsfond.