Collateral image

I Collateral image undersøker Langhelle forholdet mellom politisk motivert graffiti i byrommet og reklameplakater eller kommersielle produkter. Vi får blant annet se fotografier fra Berlins byrom hvor Langhelle har grepet inn i og manipulert budskapene i reklameplakater ved å innføre foto av grafitti.

Utstillingens tittel refererer til begrepet Collateral damage. Begrepet ble opprinnelig benyttet som et retorisk grep for å pynte på uhell eller utilsiktet skade som oppstår ved en militær aksjon. Langhelle ser på sitt arbeid som en form for kunstnerisk aksjonisme.
Med fotografiene Langhelle presenterer kommer han inn på kampen om oppmerksomhet i det offentlige rom. Hvordan fungerer og forholder de forskjellige kommunikasjonsformene seg til hverandre og befolkningen? I Oslo hvor JC Decauxs reklametårn lyser opp byrommet er problemstillingen med forholdet mellom pengesterke reklamegiganater og politiske aktivister like aktuell som i Berlin.

Legg til ekstern kalender…