Vinderen-Veitvet-William

[Bilde]

«Åtte ungdommer fra ulike deler av Oslo møtes for å lage en forestilling som handler om…
å være ung,
forelsket,
fortvilet,
være Romeo,
være Julie,
ha fiender
bo i Oslo og…

Hvor langt kan man egentlig gå for kjærligheten? Finnes det forelskelse ved første blikk? Finnes det forbudt kjærlighet? Hvor mye bestemmer foreldrene i valg av kjæreste?
Hvem er Romeo og Julie i dag, hvem kommer fra Vinderen, hvem kommer fra Veitvet, and who the fuck cares anyway…»

I et halvt år har et ensemble på åtte ungdommer og tre skuespillere møttes en kveld i uka og utforsket, prøvd, improvisert, slitt, lidd, ledd med “Romeo & Julie” som bakgrunnsteppe. Sammen er det skapt et nytt og unikt stykke som har tittelen “Vinderen – Veitvet – William!”

Spilles lørdag 12.2 kl. 15.00 og 19.00

[Bilde]

De medvirkende :
Ina Svenningdal – 14 år, bor i Groruddalen/Ammerud.
Simon Schulze Aasheim – 15 år, bor på Vinderen, går på Ris ungdomsskole.
Sammy Harrong – 14 år, født og vokst opp på Veitvet, går nå på skole i Holmenkollåsen.
Rafael de Souza – 14 år, bor på Ammerud, går på Apalløkka ungdomsskole.
Kaja Meløy Hoff – 14 år, bor på Veitvet, går på skole på Hovseter.
Fridtjov Tangen – 15 år, bor i Lørenskog.
Christina Zadegan Gjerstad – 14 år, oppvokst i Norge og USA, bor på Smestad.
Inga Brottveit – 14 år, bor i Groruddalen, går på Apalløkka ungdomsskole.
Belinda Sørensen
Taro Vestøl Cooper
Cathrine Myhre

Regi: Belinda Sørensen og Cathrine Myhre
Manus: Cathrine Myhre og Belinda Sørensen i samarbeid med ensemblet.
Foto: Nora Angeltveit

Cathrine Myhre;
utdannet ved Statens Teaterhøgskole som skuespiller. Startet teaterkompaniet Variabelt Selskap i 1998, og har skrevet og regissert ulike forestillinger med dette kompaniet, bl.a. Den siste “Striptease” (Det Åpne Teater) og “Et Variabelt Selskap” (Det Åpne Teater). Har jobbet i flere år med ungdom og teater i Den kulturelle skolesekken.

Belinda Sørensen;
Belinda Sørensen er utdannet skuespiller fra The Arts Educational London School og teaterviter fra Universitetet i Oslo. Hun har bakgrunn både som skuespiller og instruktør av teaterproduksjoner, og som foreleser ved UiO og KHIO. Hun har erfaring fra arbeid med teater og ungdom i Den kulturelle skolesekken

Taro Cooper Vestøl;
26 år, var ferdig med en 2 årig skuespiller utdanning ved Nordic Black Xpress i 2007. Siden 2007 har han jobbet med egne oppsetninger i tillegg til oppdrag for Nordic Black Theatre og Teater NOR. Blant annet i oppsetninger som, “Romeo og Julie in Rap” (NBT), “Harder they come” (NBT), “Knut er død” (NOR) og “H2O” (NOR).

Forestillingen er støttet av Norsk Kulturråd, Fond for Utøvende Kunstnere, Fond for frilansere.

[Bilde]

Intensjonen bak prosjektet “Vinderen-Veitvet-William!” er å samle ungdom fra ulike deler av Oslo og jobbe fram et stykke med utgangspunkt i Shakespeares ”Romeo & Julie”. Hvorfor ”Romeo & Julie” når de kunne ha valgt ”A Winter’s Tale” eller like godt ”Much Ado about Nothing”?

Hvilken historie om ung kjærlighet, konflikt, hat, lidenskap og død er mer brennende evigaktuell?

”Ingen annen”, slo gjengen bak prosjektet åndeløst fast da de begeistret kom over en ”Romeo & Julie” historie fra India i en dagsaktuell avis, eller da de uken etter fant nok en historie om to som måtte rømme landet sitt for å kunne få være sammen, i den samme avisen. ”Vi finner nok flere, tenker vi, om vi leter, både historier herfra og fra hele verden, helt sikkert”. Shakespeares historie evner fortsatt å berøre og slå oss i bakken.

Ved inngangen til uke 47 har instruktørene/skuespillerne Cathrine Myhre og Belinda Sørensen hatt ni teaterprøver med de 8 ungdommene. I tillegg kommer et utvidet fotoshoot med ulike tema. På de tre siste prøvene har også en tredje skuespiller kommet inn i prøveprosessen, Taro Vestøl Cooper. Det har vært viktig for Cathrine og Belinda å komme inn i en god arbeidsrytme med ungdommene, hvor også deres metode for å jobbe fram og skape stykket sammen, ”devised theatre”, har blitt gradvis introdusert og innarbeidet. Instruktørene har hatt litt trøbbel på veien med å få ungdommene til å akseptere formen på jobbingen. Ungdommene opplever den som utradisjonell, i forhold til det flere er vant til, siden ikke manus i denne prosessen ikke er gitt på forhånd. I skrivende stund kan de med sikkerhet si at de føler seg som et teaterkompani, og at det selvsagt er de unge skuespillerne – de som står midt imellom, betwixt and between – som spiller, harselerer med og overskrider forestillinger om form.

Basert både direkte og inspirasjonsmessig på det som har kommet fram på prøver, samt på samtaler, arbeidsmanus, førsteutkast, research og ideer som Cathrine og Belinda har hatt sammen, og hver for seg, er de i ferd med å utarbeide et manus som skal finpusses og etter planen stå ferdig til første prøve i januar. De har to parallelle rammehistorier som griper inn i hverandre og kjemper om fokus. Den overgripende rammehistorien handler om dem; 3 voksne og 8 unge skuespillere fra Oslo, deres møte med Shakespeares ”Romeo & Julie historie” og teaterprøvenes berøring av tematikk som ”forelskelse ved første blikk”, ”hat mellom to klaner”, ”familie: lojalitet & forpliktelse”, ”Shakespeare er kul å lese”, ”hvem er den forbudte”, ”kjærlighet som trosser alt”, ”teater er livsnødvendig”, ”å bære bud om død”, ”slå av mobilen”, ”vennskap; lojalitet & svik”, ”sorg & erkjennelse” og ”omsorg, dramatikk & overspill.” Den indre rammehistorien er ”Romeo & Julie” som springer ut av prøvene, den ytre rammen, griper inn i den, og tar etter hvert hovedfokus. Rammehistoriene kjemper om plassen, hvor den indre fragmenteres opp av dokumentariske elementer, som like fullt kan være diktning og den ytre blir infiltrert av Shakespearianske sitater, replikker, tema, etc. – som sniker seg inn. De sammenvevde historiene skaper en broket forestillingsverden som beveger seg på et kontinuum mellom fiksjon og virkelighet.

[Bilde]

Legg til ekstern kalender…