Oslo World Music Festival: Ballaké Sissoko & Vincent Segal / Nils Økland & Sigbjørn Apeland

Ballakeé Sissoko & Vincent Segal
Samarbeidet mellom Ballake Sissoko, koramesteren fra Mali, og den franske cellisten Vincent Segal, startet i utgangspunktet bare for moro skyld. Etter å ha møttes på flere franske festivaler, fant de to musikerne ut at de ville høre hvordan strengeinstrumentene deres – fra to vidt forskjellige tradisjoner – låt sammen. Et vennskap vokste frem, og det gjorde også ønsket om å dokumentere møtet for ettertiden. Resultatet var albumet Chamber Music, spilt inn i Salif Keitas studio i Bamako. De ti komposisjonene, sju ved Sissoko og tre skrevet av Segal, er så vakre at de rett og slett tar pusten fra en. Den intuitive forståelsen mellom musikerne, og respekten de har for hverandre, er tydelig i dynamikken: De lar koraen og celloen lytte til hverandre, gir hverandre rom, spiller på hverandres styrker, og bytter på å ta ledelsen. Slik framstår de også i konsertformatet. Låtene og det musikalske samspillet er sjelsettende, men det er likevel den gode stemningen som gjør aller størst inntrykk.

Nils Økland & Sigbjørn Apeland
«Vi fikk bruke de ulike instrumentene, som Ole Bulls harmonium som står der ute, flygelet på Lysøen – som tilhørte datteren Olea, og hans Guarneri fra 1734. Med tarmstrenger, slike han spilte på», forteller fiolinist Nils Økland i et intervju med Aftenposten om innspillingen av albumet «Lysøen – Hommage à Bull». Sammen med organist Sigbjørn Apeland tilbrakte han flere dager i Ole Bulls hjem på Lysøen i Os utenfor Bergen, for å spille inn en hyllest til den store virtuosen – på den myteomspunne komponistens originalinstrumenter.
Resultatet er en blanding av meditasjoner rundt kjente Bull-tema, noen originalkomposisjoner og varianter av Bulls egne favoritter. Økland og Apeland er begge tidligere rektorer ved Ole Bull Akademiet på Voss, og de har i flere år utforsket Ole Bulls musikalske arv med åpne og nysgjerrige sinn. I Lysøen-prosjektet smeltes endelig deres fascinasjon for Bull sammen til et vakkert, melankolsk uttrykk i skjæringspunktet mellom folkemusikk og moderne improvisasjonsmusikk.

Legg til ekstern kalender…