Kurs: HVORDAN MARKEDSFØRE PLATEUTGIVELSER?

Flere og flere artister og band velger å utgi plater selv, og starter egne plateselskap. Men hva gjør man for å få solgt platene?

Kurset tar for seg de viktigste sidene ved markedsføring av innspilt musikk i det norske markedet:

  • Lær mer om å sette målsetninger, utvikle markedsplan og budsjett.
  • Få kunnskap om veien fra plateselskap til iTunes, Wimp, Spotify og …platebutikken – og derfra videre ut til forbrukeren, distribusjon og synlighet, hvordan VG-lista fungerer, PR-arbeid og betalt
    markedsføring.

Kurset vil være nyttig både for de som skal utgi på eget selskap og for de som bedre vil forstå hvordan plateselskapene jobber. Deltagerne vil også få en ‘reality check’
i forhold til dagens digitale markedssituasjon og veien videre for både nedlasting, streaming og fysiske produkter.


Kursholder Jørn Dalchow har 25 års bakgrunn fra norsk musikkbransje, både gjennom sitt eget selskap daWorks Records og tidligere som ansatt i PolyGram og Universal Music. Ved siden av å ha jobbet med en lang rekke artister er han grafisk designer som bl.a. har laget over 400 albumcovere. I 2004 ga han ut boken “Hjelp, jeg er i popbransjen!” – en guide til alle aspekter av den norske musikkbransjen. I dag driver Jørn Dalchow daWorks Records og daWorks Music Publishing ved siden av å være styreleder i Music Export Norway og styremedlem av platebransjeforeningen IFPI.

Kurset holdes på Litteraturhuset (Nedjma i 3. etasje), kl. 17 – 22. Påmelding på www.møst.org – begrenset med plasser!

Arrangør: MØST, Oslolyd, GramArt

[Bilde]

Legg til ekstern kalender…