Grønland Kammermusikkfestival: Alpaca, Sinfonietta og Spøkelser

Nesten nytt: Trio Alpaca med oslopremiere på verk av Jon Øivind Ness.
Helt nytt: Oslo Sinfonietta med urframføring av Emanuele Casale.
Historietime: Erling Sandmo forteller spøkelsesmusikkhistorier

Jon Øivind Ness: “Grinzing” (2010)

Dette verket er på mange måter et romantisk stykke kammermusikk som veksler mellom dvelende langsomme partier med mikrotonale gnisninger i strykerne, over klaveret som stort sett befinner
seg i dypet av registeret. Episoder av mer rytmisk og frenetisk karakter kommer etterhvert inn og leder mot stykkets avslutning. Stykket er bestilt og framføres av Trio Alpaca.

Erling Sandmo: Live Jukebox
“Spøkelsesmusikk”

Den nye musikken vil alltid bære den gamle i seg. Dermed blir den et
bilde på tiden vi lever i, der fortiden kommer til syne på stadig nye måter. Dette nærværet av fortid er et stort historiefilosofisk problemområde, men det kan også tematiseres på enklere og mer underholdende vis, ikke minst ved å fortelle spøkelseshistorier. Spøkelset er både skrekkunderholdning, folketro og historiemetafor – og det er musikalsk effektivt. Sandmo vil bruke denne halvtimen til å spille noen spøkelsesmusikkhistorier der nåtiden forstyrres, skremmes eller trøstes av at fortiden åpenbarer seg – fra barokken til senmodernismen.

Salvatore Sciarrino: “Introduzione all’Oscuro”
for 12 instrumenter (1981)

Dette stykket puster som en levende organisme, de tydelige hjerte-slagene antyder stykkets egen kropp. Men hva vi fornemmer som et ytre, sansbart objekt, og hva som forsvinner idet vi identifiserer oss med den livsnødvendige rytmen, blir i dette verket byttet om. Eller som Sciarrino selv sier: “Denne musikken tenderer mot å omvende forholdet mellom fravær og nærvær”. Det mørke vi introduseres for, er dermed kanskje ikke et mystisk og gåtefullt mørke, men mer i slekt med erkjennelsen av aldri å kunne “se seg selv”. Gjennom skjøre og glassaktige gester, på grensen til det oppfattbare, kan du i dette stykket bevege deg og forsvinne.

Emanuele Casale: “Allegro con bocca” (2011) (Urframføring)

Musikken til den italienske komponisten Emanuele Casale har noe spektakulært over seg, en lydlig umiddelbarhet i blandingen av elektronikk og akustiske instrumenter. Den 37-år gamle sicilianeren kommer til Oslo med en kjempepalett av korte elektroniske blips, svosj og huiiiit som han på elegant vis blander inn med de 13 akustiske instrumentene. Casale er vokst opp i en tid der det modernistiske musikalske språket like gjerne forbindes med science fiction og tegnefilmmusikk. Verkene hans kombinerer elektronika-elementer og digitale dataspilleffekter med en nyanserik akustisk mosaikk. Tittelen “Allgro con bocca” (allegro med munn) er en poetisk nonsense-konstruksjon, inspirert av dadaistisk poesi. Stykket er et bestillingsverk støttet av Norsk Kulturråd.

Oslo Sinfonietta
Magnus Loddgard, dirigent

Emanuele Casale
www.youtube.com/watch?v=IUH…

Salvatore Sciarrino
www.youtube.com/watch?v=RhX…

Legg til ekstern kalender…